Dropshipping opiera się na systemie trójstronnym między klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu online, klient korzysta ze witryny internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie ma w magazynie.
Z chwilą złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W tym systemie detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktów, który nie zajmuje się logistyką. Odpowiada za logistykę dostawca. Ten sposób działania oferuje sprzedawcy znaczną elastyczność i pozwala mu skupić się jedynie na sprzedaży.
Dla sprzedawcy , który dopiero zaczyna swoją przygodę z e-commerce, dropshipping ma oczywiste zalety, których nie należy lekceważyć. W systemie tym, nie musisz inwestować dużego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niedużą sumą pieniędzy, co jest znakomitym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie istnieje ryzyko posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Wspaniała jest także możliwość posiadania bogatego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku prowadzenia działalności. Jest to kolosalna atrakcja dla młodej firmy.